lördag 4 februari 2012

Pinocchiotårta

Min mamma fyller år idag. Hon frågade om inte ja kunde göra denna tårta i lördags då vi firade henne.
Denna tårta är erkligen super god! Receptet komme rifrån sju sorters kakor

Till ca 12 bitar behöver du:
75 g margarin
2 dl florsocker
5 äggulor
1 ½ dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
4 msk mjölk

Maräng:
5 äggvitor
2 dl socker
100 g mandelspån

Fyllning
3 dl vispgrädde
bär

Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna, smöra pappret lite lätt.
Rör margarin & florsocker poröst. Tillsätt sedan äggulorna, 1 i taget. Vispa gärna lite mellan du har i äggulorna.
Blanda i mjöl, bakpulver & mjölk.
Häll detta sedan i långpannan.
Gör sedan marängen.
Vispa äggvitorna till ett hårt vitt skum. Häll i sockret, lite i taget och vispa till maräng.
Bred över den andra degen i långpannan. Bred gärna marängen lite ojämnt.
Strö på mandelspån
Grädda kakan i 175 grader mitt i ugnen i ca 20 min tills kakan är torr & marängen fått fin färg.
Låt den sedan svalna, lossa pappret ifrån kakan.
Dela den sedan mitt itur. Vispa grädde. Bred över ena delen. Häll på lite bär och sätt över den andra kakdelen som ett litet lock.



Bilden är ju inte alls den bästa då jag tog den med min mobil... Men god var den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar