söndag 19 maj 2013

Rabarbersylt

I trädgården växer rabarberna så det knakar. Hur mycket som helst! Men jag blir inte ledsen, jag älskar verkligen rabarber!
Letade efter recept på rabarber och hittade sylt, Tyckte då att det inte lät speciellt gott. Men oj vad fel jag hade! Denna var supergod!
Lite mycket socker men så mycket & ofta äter man nog inte, & om man nu gör det kan man unna sej ;)

Detta behöver du till 1 ½ burk (vet inte hur mycket den rymmer)

1 liter skurna rabarber
4 dl strösocker
1 dl vatten
1 tsk citronsyra

Starta ugnen på 50 grader & ställ burk samt lock i.

Skär rabarberna i bitar. Koka en socker lag på socker & vatten.
Lägg sedan i rabarber samt citronsyran.
Låt koka i ca 20 min. Skumma av skummet som blir.
Häll upp sylten i de rena burkarna som finns i ugnen. Sätt på locket. När dessa har svalnat kommer det klicka till i burken och den är konsenverad :) Detta lärde min mormor mej.


 
Denna sylt har jag testat till pannkaka och även som fyllning i bullar.
Fungerar jätte bra! Bara låta fantasin flöda

                                Detta är mitt bidrag till Månadens sötsak som denna månad är tillbehör

1 kommentar: